السبت، 28 فبراير 2009

مصيبة جديدة فيلم واحد صفر

طبعا بعد دخولنا حملة مقاطعة السينما الهابطة تابعت الجديد فى السينما المصرية ولا قيت فى فيلم جديد اسمه واحد صفر الفيلم ده فى عدة كوارث من وجهة نظرى الشخصية اذكر منها :
الاعلان بتاع الفيلم و انا حاطط الفيديو فى اخر الموضوع علشان الكل يشوفه ويعرف انى مش بقول كلام ظلم ومش باظلم حد : الاعلان يا اخونا بيحتوى على مشهد اقل ما يصف بانه قليل الادب للممثلة انتصار داخل الاتوبيس - و الممثلة زينة تتفوه بلفظ جرى العرف فى مصر على انه لا ينطق الا من انثى اتناء المعاشرة الجنسية _ الممثلة نيللى كريم تتلفظ بلفظ دنيئ جدا معناه الاثارة .
ده غير الملابس المثيرة للممثلة زينة وحركاتها الخليعة وهى تغنى لمصر و تحديدا لمشجعى الكرة .
الغريب فى الامر ان الفيلم من انتاج الشركة المصرية لمدينة الانتاج الاعلامى وليس من انتاج منتج من منتجى الافلام الرخيصة الذين يسعون لجنى الاموال لا اكثر .
السؤال هنا : هل يستطيع مواطن مصرى ان يذهب الى السينما لمشاهدة هذا الفيلم و معه زوجته وابنائه او اخته او حتى صديقته ؟
يا جماعة اتقوا الله فى شباب البلد و بناتها قبل ما نشوف جرائم تحرش جديدة و اغتصاب بنات و اغتصاب محارم و نرجع نقول يا ريت اللى جرى ماكان.
مش كده ولا ايه ؟

هناك 4 تعليقات:

  1. الفيلم ده قمة في السفالة وقلة الادب فين الرقابة علي الافلام ده وفين الدين وللاسف هتلاقي نص مصر دخل الفيلم ده نص مصر ايه هتلاقي مصر كلها جوه السينما عشان تشوف القذارة ده الا من رحم ربي والله انا في ممثلين سقطوا من نظري زي انتصار كنت بحترمها جدا لكن كده مفيش ثقة في اي بني ادم تقبل تحياتي .... محمود

    ردحذف
  2. استاذ محمود شكرا على تعليقك و ادعوك للانضمام معنا فى حملة مقاطع السينما الهابة و اجوك انشر الموضوع لكل من تعرفهم علشان نقدر نحسسهم ان مصر فيها نا لسه بتختشى على دمها

    ردحذف
  3. دي اول مره اشارك معاكم احب اوضح اعجابي بمدونتك وبشخصك الكريم اما بخصوص ما يسموه فيلم ده عباره عن فيلم بورنو لجذب الشباب مشاهد عري الهام شاهين مساعته زينه وغيرها من القبيحات الهام شاهين التي بلغت من العمر ارزله ولكن لا تريد انا تعترف بالحقيقه اسف لاطاله علي سيادتك (احمد)

    ردحذف
  4. أنت غلبان قوي!

    مشهد التحرش في الأوتوبيس بيتكرر مئات المرات كل يوم في الواقع. لما فلم يقدمه بغرض انتقاده و تقديم المشكلة للمجتمع فدا مطلب، و ما يصحش نعتبر أن هو دا العيب، و إلا فكشف الجرم هو الجرم!

    و لا أنت أرهف من الستات ال بيتعرضوا للإهانة دي كل يوم و علشان نحافظ على ودانك نطنش على ال بيجرى لهم يوميا!؟

    كلمة "أف بيوجع" يعني أنت ال وضعتها في سياق جنسي. أولا كلمة "أف" مستخدمة للتعبير عن الضيق عوما و وردت في القرآن. ثايا الست رجلها كانت بتوجعها من الحلاوة، و ملايين الستات البلدي في مصر بيتلكوا بالطريقة دي..أنت بس ال تلاقيك برجوازي و ما أنتاش عارف بلدك و لا ناسك الحقيقيين.

    عموماأي واحد (أو واحدة) ماشي في أي شارع في مصر بيسمع في كل دقيقة شتايم أفظع من كدا بكثير، فمش عاوزين استهبال بحجة حماية الستا من سماع لألفاظ لأنهم بيسمعوها في الحقيقة في سياقات غير هادفة بتاتا.

    السينما مش دورها أنها توهمنا بأن المجتمع مثالي و لا أنها تخفف الواقع البذيء. روح اتفرج على كارتون لو أنت شايف نفسك قاصر.

    كلمة "تهيجي" أنا شايف أنها في سياقها تماما. يا راجل أمال لو كانتش وردت على لسان الممثلة و هي تؤدي دور ست مخمرة تنتقد فيه سلوك واحدة ثانية (أختها) ال شايفة أنها خليعة كنت عملت إيه؟ دا أنت المفروض تشجع دور نيللي كريم لأنه متوافق مع تفكيرك!


    هو أنت متوقع أن الأفلام ما تمتش بصلة للواقع و تكون مجرد مسخ مخفف و هلامي بحيث أن ال يتفرج ما يعرفش المشكلة الحقيقة كانت فين؟ و نقد ننكت نكت هايفة و ساذجة و خلاص؟

    يعني لما نرفض أن البنات يحكوا عن التحرش ال بيتعرضوا له و الألفاظ ال بتتقال لهم، و لما الشرطي يرفض يعمل محاضر التحرش للنساء ال بيشتكوا في أقسام الشرطة، يبقى ازاي نعالج المشكلة؟ بأننا نتوهم أنها مش موجودة أصلا!

    ردحذف