الثلاثاء، 10 فبراير 2009

. انا و لودى

ميلاد منير اسمه كده مصرى مسيحى متزوج و يعول سنه نفس سنى بس تفرق شهور انا مسلم وهو مسيحى عرفنا بعض ايام الدراسة الاعدادية وكمان حنا الاتنين مولودين فى نفس الحى الشعبى اتصاحبنا و بقينا انتيم عمرنا ما حسينا ان الدين عامل بينا فارق اتكلمنا فى الدين كتير بس بأدب عمرنا ما شتمنا بعض ولا حد فينا غلط فى دين التانى .
افترقنا انا و لودى صديقى شوية ايام ثانوى و الجامعة علشان مجال تعليمنا اختلف هو صنايع و بعدها معهد و انا ثانوية عامة وبعدها حقوق عين شمس .
التقينا تانى بحكم العمل هو اشترى تاكسى و العبد لله قبل ما يجيب عربية مستعملة بالقسط كان مابيركبش غير تاكسى أسترجعنا الذكريات و خططنا لمستقبل مع بعض اكل معايا انا واخواتى واكلت معاه هو واخواته سهرنا سوا خرجنا سوا علقنا بنات سوا . كنت لما اعوز فلوس ما اطلبش من امى اجرى على لودى و لو معهوش يروح يستلف كنت اصحيه الساعة 4 صباحا اقوله عاوز اروح مشوار الاقيه لبس هدومه قبلى عرفت كل حاجة فى بيته و عرف كل حاجة عن بيتى .
الولد ده اتربى صح ابوه مسيحى متدين بس كان لازم يوم الجمعة يتفرج على الشيخ الشعراوى و يقول بحبه و بحب كلامه ولما يجى رمضان كان عم منير ابو ميلاد يروح يجيب الياميش لبيتهم زى المسلمين بالضبط و كذلك فى المولد .
وفى المناسبات عندهم يعزمونى و اخرج معاهم .فى رمضان ميلاد كان مستحيل يشرب حتى كباية مياه قدامى احتراما لصيامى وانا فى صيامه لما كنا نبقى مع بعض يبقى الاكل لازم يكون كشرى او فول و طعميه.
يوم وفاة والدى ميلاد هو اللى استخرج شهادة وفاة ابويا حاليا . لما كنت باسيب شغلى او هو يبقى مش شغال كنا نقسم الفلوس اللى معانا بالنصف مش مهم مين معاه كام .
كنا ننتقد بعض فى كل حاجة و نزعل من بعض ونتصالح ولما اكون مزعل امى كانت تتصل تجيب لودى علشان يهدى الجو بينى وبينها .
مرة اتخانقت مع ابن خاله راح لودى من غير ما يعرف السبب ضرب ابن خاله على فكرة ابن خاله ده من الناس المقربة قوى ليا دلوقتى .
دى كانت مقتطفات من عشرتى مع لودى ابو ماريا و ميريم اللى باموت فيهم و فى خفة دمهم .
طبعا انا عارف انكم بتقولوا انت بتوجع دماغنا ليه انت وسى لودى بتاعك ده ؟
انا كتبت الكلام ده علشان اقول للناس اللى بتقول ان المسلمين و المسيحيين فى مصر بيكرهوا بعض اخرسوا بقى و جعتم دماغنا يا متخلفين يا مأجورين .
طول عمر المسلميين والمسيحيين فى مصر اهل و عشرة مش هننكر ان فى ناس فى الطرفين عندهم العقدة دى و موجودة بس مش هما الاغلبية .. الغالبية العظمى هى اللى زيى انا و ميلاد اصحاب اصدقاء اخوات مافيش بينا غير الخير و الحب بس .
مش بس انا و لودى دا فى كتير قوى زينا عمرهم ما حسوا بالفرق عارفين ليه ؟
يا ريت تكتبولى و تقولولى ليه

هناك تعليق واحد:

  1. عشان الدين لله والوطن للجميع

    عشان اللى بيجمعنا رابطة اقوى من اى خلاف اسمها رابطة (الانسان )

    عشان كده نفسى نكبر عن الصغائر وندور على اوجه الشبه بيننا وهى كثيرة جدا ونبعد عن الخلافات ونترك فيها الامر لله يحكم فيها وهو اعلم بها واعلم بما يصلح امور البشر
    ببساطة شديدة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    لأنه هو اللى خلقهم سبحانه وتعالى

    ردحذف